Ania & John in USA

Dag 2 - NASA bezoek

Webster - Tiki Island - Galveston = gereden 165 km's

Heb helemaal geen last van jetlag hoor ben alleen maar om 5 uur wakker geworden zomaar lol. Vandaag naar NASA , Tiki Island en naar Galveston (Amerikanse Schevenningen).

Zo was muh weer het dagje wel, als je zo rondstrompelt tijdens de vakantie merk je niet hoeveel je loopt op zo'n dag, behalve dan wannneer je s'avonds thuis komt.

Pak weg 10:30 uur waren we bij de ingang van het Nasa Centrum.. Als je de ingang van het immens grote centrum ingaat kom je als eerste in een grote speelplaats voor kinderen, die hebben we maar overgeslagen alhoewel ik wel kriebels kreeg om met de blokken te gaan spelen (in elke man schuilt een kind, hoe oud hij ook is LOL). Even wachten bij het poortje van de bus tramtour (een trekker met 4 aanhangers).

Best interessant eigenlijk dat terrein en z'n gebouwen, we kregen duidelijk een goede uitleg wat Nasa deed, doet en nog gaat doen. Natuurlijk kregen we niet alles te zien maar die zaken die direct met de ruimtevaart te maken hebben, zijn ons duidelijk getoond.

Wat wel een klein nadeel was dat er nogal wat ouderen meegingen, het leek zo wel een 65+ tourtje en tja met alle respect maar een rollator houdt nu eenmaal op. Zaten toffe ouwetjes bij, was er zelfs een met een gepimpte rollator. Het eerste gebouw waar we ingingen was natuurlijk het controle centrum. Helaas viel dit wel tegen want we werden met pak weg zo'n 90 bezoekers in de toeschouwerruimte van een buiten dienst gestelde controleroom gezet. Deze controleroom werd niet meer gebruikt sinds 1995.

Gezien het feit dat er een 24uurs bemanning moet zijn ivm de begeleiding van het ruimtelaborium is er een moderne gebouwd. Wisten jullie trouwens dat er al jaren lang astronauten in dit lab aanwezig zijn en dat deze mensen aan researche doen met betrekking tot de technologie van bv ons gsm foontje en nog velen andere zaken. Dus deze mensen moet begeleid worden vanuit dit centrum. Daarnaast is er nog een andere controle kamer die echt alleen maar gebruikt wordt als er vluchten zijn. Over vluchten gesproken. De laatste shuttle vlucht houdt zeker niet in zoals velen denken dat het voorbij is met de ruimtevaart. Nee, integendeel men onderzoekt om op een andere manier verder te kunnen reizen dan de maan dit heeft men nu wel gezien. Nu is mars zo'n kleine 20.000.000 miles van de aarde verwijdert en duurt het met dehuidige raket snelheid ongeveer 9 maanden voor men bij mars is. Er is een bedrijf die dit in 4 maanden voor elkaar wil krijgen. Verder zijn we in het trainingscentrum geweest en ook nog even een Saturn raket bekeken. Dit is een op zijn kant liggende euromast, mensen kinderen hoe krijg je zoiets de lucht in.

Welnu simpel het apparaat is eigenlijk niks anders als een grote tank met vloeibaar zuurstof, mmm hoeveel liter ? gewoon een paar miljard en als je dat in brand steekt komt tie gewoon van de grond hoor.

Het ruimtelab weegt 400.000 ton maar als je in de ruimte in staat zou zijn om het met 1 vinger een zetje te geven dan kan dat gewoon. Het lab reist in 24 uur 18 keer rond de aarde. In 20 minuten tijd gaat hij van Australia tot de westkust van spanje.

Zo dat waren weer de wetenswaardigheden voor de geïnteresseerden onder ons. Het terrein is immens groot. En dan te bedenken dat in Florida er een nog grote terrein ligt om de zaak te lanceren. Oh ja over lanceren gesproken; als een raket de lucht in wordt geschoten zijn er maar 100.000 personeelsleden nodig die daaraan werken. Hoezo er is geen werk in Amerika.

De middag hebben we gevuld met een ritje naar Tiki Island. Was dat nu weer? Een schiereilandje de Golf in van Mexico inlopend waar alle woningen op palen zijn gezet.

Dit is echt een gaaf gezicht. Iedereen heeft een bootje of boot of zelfs een slagschip onder zijn huis tussen de palen liggen.

De temperatuur was dusdanig hoog dat we het idee hadden dat er gewoon niemand leeft. Het was erg stil buiten.

Van hieruit hebben we een ritje gemaakt naar Galvestone. PPfft had hier niet echt het idee dat er wat aan opknappen gedaan wordt wat een bende. Het kontrast was erg groot tussen oud nieuw en wel of geen opknapbeurt, maar het was wel mooi, erg oude echt Amerikaanse woningen.

De avond nog even in 1 van Amerikaanse bekende winkelcentra doorgebracht en een overbekend Starbucky gedronken.

Daarna weer hotelletje opgezocht alwaar ik nu mijn vingers weer blauw zit te tikken voor de blog.

Zou zeggen mensen geniet mee van ons verhaal, morgenochtend vetrekken we naar New Orleans, de Jazzstad aan de Mississippi pak weg zon 600 km van hier. We spreken elkaar morgen weer.

Een special kiss tot morgen.

Meer foto's kunnen jullie vinden via de links aan de rechter kant van de blog

Els

John,
Heb je je Crocs wel meegenomen?
Doei, Els

Mireille

Zo hehe kon ik vanmiddag eindelijk ff jullie bloggen lezen want ik liep natuurlijk weer 1 blog achter na al die hectiek van dinsdag en woensdag.
Ron zijn enkeltje gebroken en dus ben ik nu buiten receptioniste, serveerster, moeder, huisvrouw ook nog zuster. pppffffff wat dat aan gaat loop ik liever iets langer in Amerika beetje alle weetjes over de nasa leren i.p.v. sloven in huis. (hihi)
Erg cool weer om te lezen allemaal.
De foto's moet ik nog even gaan kijken op het gemakkie maar de verhalen zeggen alweer genoeg. het blijft een geweldig land.
En o als jullie dan uiteindelijk toch besluiten om te gaan emigreren dan vind ik zo'n huis op palen wel wat.
Voor nu dikke kussen en tot lees. x mir

Monique

Het gaat weer lekker, we genieten nu alweer

dikke kussss terug

Anjo

Bedankt voor de reactie ladies.
Jawel Els heb ze medegemomen hoor is nodig ook hier loop me weer ...vul maar in lol.....
Ach moniek blijf een bezig leventje houden he met al mijn pech.
Ja schat druk druk als je zoveel funkties hebt enuuuhhhh hier ga ik zeker nooit wonen hoor. op palen wonen lijkt me niks.