Ania & John in USA

Dag 10 - helaas geen blog Dag 11 - Een beetje over Amerikaanse regels en naar een outlet.

Gisteren dus dag 10 een gewone dag, dus zoals jullie in Nederland lekker sleur houden niks doen en lachen en kletsen met elkaar, alhoewel mmmm ik toch nog even Ania moest plezieren, neeee, viespeuken niet zo maar.... mannen wat dachten jullie van winkels, lol. Maar op zich niet zo heel erg want winkels in Amerika zijn..... ja erg groot dus genoeg te zien en ik als Apple liefhebber kan hier best mijn hart ophalen.

Over Amerika gesproken, misschien even leuk om wat gewoontes van dit landje te vertellen.

Langs de route hebben we veel graven gezien, dit zijn vaak grasvelden gewoon midden tussen de woningen waar op redelijke afstand van elkaar kunstbloemen worden neergezet op de plaats waar dan de overledene zou moeten liggen. In New Orleans is het anders daar hebben ze wel een begraafplaats met bovengrondse graven. De grasvelden zijn niet afgesloten en kan je van alle kanten benaderen. Ook geen Capel of kerkje is er te zien. Als er een begravenis is dan wordt er vaak een tent neergezet waar dan de begrafenis plaats vindt en de kist wordt ook niet ter aarde besteld, maar gebeurd achteraf.

De vriendelijkheid van de mensen is best groot als je een winkel restaurant of anderszins binnen komt dan wordt je direkt begroet met 'Hi folks! How are you?' Wij Europeanen vinden dat overdreven maar ik moet zeggen, het komt mij best vriendelijk over en het is zeker niet fake. Gisteren parkeerde ik op een parkeerplaats naast een auto waar een jongetje van pak weg 10 jaar in zat en die sprak mij aan:'Sir,I think your car is leaking' Mijn antwoord was daarop dat het de airco was, die condenswater lekte. 'Oh sorry, yes of course. You are right. Wel, have a nice day sir'. Mmm, weet niet hoe met jullie is, maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt , erg beleefd en attent om mij daarop te wijzen toch ?

Als je een restaurant binnen komt dan wordt je ook begroet met 'Hi, how are you?' en dan wordt je begeleid naar een tafeltje toe. Er komt dan binnen 5 minuten een server naar je toe die zichzelf voorstelt en de regels vertelt. De bediening is snel en vriendelijk.

Als je buiten de binnenstad woont dan heb je vaak een postbus langs de weg staan. De postbode komt dan langs en leegt deze bus. Als je iets wilt verzenden, dan stop je dat ook in die bus en het wordt vrolijk voor je verzorgd.Vaak zie je dan een soort vlaggetje op zo'n bus die moet je als hij gevuld is omhoog zetten zodat hij weet dat er wat in zit. Iedereen kan in die bus komen. Ja en nu hoor ik de Nederlanders zeggen dan ................ Nee mensen wees gerust de indruk die wij hebben van de criminalitet is toch ietsje overdreven, er wonen overal ter wereld natuurlijk slechterikken, maar het is echt niet zo dat ze dan ook allemaal in Amerika zo zijn, nee sterker nog je kan hier gewoon je wagen open laten staan zonder dat je bang hoeft te zijn dat deze per definitie gestolen wordt. Ook een postpakketje wordt gewoon voor de deur gezet en een ieder blijft daar gewoon van af.

Verkeersregels.

Voetgangers hebben een voorkeurspositie, als je als voetganger ook maar even de indruk geeft over te willen steken dan zal een auto je altijd voor laten gaan en dan stoppen ze zeker een meter of 5 van je af. Op grote parkeerplaatsen wordt heel voorzichtig gereden. Rechstafslaan mag altijd ook bij rood licht, vermits het kan en veilig gebeurd. Soms wordt aangegeven dat het niet mag. Met dit systeem wordt voorkomen dat er een te lange rij wordt gevormd terwijl de weg gewoon vrij is. Er mag altijd rechts worden ingehaald, dit is natuurlijk wennen want ook vrachtauto's doen dit, zij mogen ook dezelfde snelheid aanhouden als de personenauto's, op zich een goed systeem je houdt je eigen baan zodat er niet onnodig links behoeft te worden gereden terwijl er op de rechterbaan geen verkeer is, je kan gewoon voorbij. Ook de file vorming achter een vrachtwagen blijft uit. Op de binnen wegen geld meestal een snelheid variërend van 20 tot 55 en soms 65 miles. Op de highway een max van 70 (dit is ongeveer 110 km).

Te hard rijden wordt streng gestraft maar moet zeggen rechtvaardig, het is ook niet zo dat je bij een paar km te hard direkt maar gestraft wordt, maar wel bij scholen. Als je een bord tegenkomt met flashlights er bij waarop staat dat er een beperkte snelheid is dan kan het best zijn dat er ook een politieauto staat om je aan te houden als je je niet aan de regel houdt. Ook een stilstaande schoolbus met een flashlight op het dak mag je niet voorbij rijden en ook van de tegenliggende kant niet. Er wordt door de busdriver een stopbord uitgedraaid en dan mag je de bus nergens voorbij. Als een ongeval heeft plaatsgevonden dan moeten de voertuigen direkt van de weg gehaald worden de berm in, afhankelijk van de aard. Er zijn afslagen natuurlijk maar als een weg zich splitst dan is er een soort Y vorming maw je hoeft geen vaart te minderen doordat je een afslag op moet maar je kan met dezelfde snelheid doorrijden zodat ook hier geen file zal ontstaan.

We hebben de middag gevuld om te gaan winkelen in een gigantisch groot outlet winkelcentrum. Hier wordt merkkleding verkocht tegen bodemprijzen zoals NIKE, HILFIGGER en REEBOK enz..

We moesten wel even 150 km rijden naar Servierville waar Dolly Parton geboren is, je weet wel die dame met een paar van heb ik jou daar, maar wat is dat nu voor een afstand als je wilt gaan winkelen lol.

Tijdens de rit er naar toe zag ik een auto die wel erg dicht bovenop een camper reed, denk dat er nog geen meter tussen zat. Wat een paardel.............. dat doe je toch niet zo dicht bij rijden, maar toen we dichterbij kwamen zagen we dat er een stang tussen de camper en de auto zat maw. Hij had zijn boodschappenwagentje maar meegesleept, je ziet dit veel in Amerika.

De outlet was redelijk druk bezocht en de dames konden hun hart ophalen. Karel en ik maar even een biertje gepakt op een terras en toen de dames terugkwamen zijn we naar Pigeon Forge gereden, een plaatje even verderop waar diezelfde Dolly haar show weggeeft. Heel toevallig was er een old timer autoshow aan de gang. Nou ja show, weer Amerikaans, kilometers aan oude auto's we raakten niet uitgekeken en niet alleen wij, er waren nog een paar duizend bezoekers en dat allemaal langs de weg.

Hierdoor ontstond er een lange file van auto's die stapvoets langs al die oldtimers reden. De mensen langs de kant vonden dit een bezienswaardigheid en zaten in rijen op stoeltjes langs de kant te kijken. Al met al een zeer gezellige boel en dat kilometers lang.

Na vele restaurantjes aangedaan te hebben om daar de wc te bevuilen vanwege de flinke plas bier die ik ophad, kwamen wij uiteindelijk bij ons restaurant in Gatlinburg aan, een visrestaurant waar mij een trout vis werd voorgeschoteld, We konden er niet uitkomen wat voor vis het was maar ok ogen dicht en laden maar,,, mmm best wel lekker, dus dat viel wel weer mee.

Bordje leeggegeten en toen weer op weg naar huis een paar dollar lichter vanwege de kleding, niet veel deze keer lol.

Zo dit was het weer we gaan morgen met vieren op weg naar Nashville om de Country and western sfeer te proeven in een show, waarna we afscheid nemen van Karel en Cinthia. Dus waarschijnlijk geen berichtje even. Maar zondag dan kruip ik weer volledig achter de pc.

mireille

ookal vind jij het blogje niet zo boeiend ik wind het wel eg fijn om te horen dat alles goed gaat.
Dus ook deze blog is voor mij weer genoeg en even een momentje.
Even wie heeft er gereden na dat bier van karel en jou??
Want drinken en rijden in de us hhmmm.
Ik heb geen zin om een ticket te kopen om daar de bak op te zoeken he!! hihi lol.
Hier gaat alles goed afgelopen middag een uurtje een training gedaan van xco in de sportschool ik ben kapot mijn armen doen zeer maar......... wel lekker.
Ik heb een berichtje gestuurd naar anne d'r mobiel over sport shirts kijk maar even wat jullie ermee kunnen ik wil jullie geen overlast geven op de vak. Ron moet een dinsdag weer naar het ziekenhuis voor controle van zijn voet joeppie elke week ziekenhuis. nog 2,5 weekjes en dan mag hij hoop ik weer gaan lopen want het is best ff een gedoe nu.

Heel veel plezier nog daar bij karel en cynthia en we lezen weer gauw voor nu dikke kussen van ons 3en.